úterý 24. prosince 2019

Smutná pohádka......

Znáte to,že "se musíte vykecat",že z Vás musí jít ven něco,co Vás trápí?Tak já dnes mám "Slzavé údolí"-i když jsou Vánoce a měla bych se radovat...A důvod? Byla jedna paní/ročník 1913/,která neměla nikdy snadný život...S manželem vychovala 5 dcer,pracovala nejdřív u pásu u Bati ve Zlíně,pak celý život ve statku a v JZD-v rostl.výrobě.Dřela a dřela...Každá z dcer dostala pořádnou výbavu,každé pomáhali rodiče s vybudováním domků...Paní potom ovdověla,ale pracovala dál-v JZD skončila,když ji bylo přes 80 let..Hlídala vnuky i pravnuky,podporovala všecky finančně.I přesto udržovala svůj domeček-z důchodu dokázala našetřit nemalou hromádku.A každý z mladých /nebo teda většina/ za ní chodili s natáhlou rukou.Stařo-dej!A stařa dala-vždyť to jsou její děti... Když jsem byla na mateřské dovolené,hlídala mi děcka,když jsem potřebovala.Chodila k nám na kafé,já jsem ji ráno brala v obchodě nákup..Učila naše děcka písničky,básničky,chodila s námi na pole-chtěla,protože nechtěla být sama.Ve středu a v pátek už vyhlížela dceru,která k ní jezdila.. Jednou jsem tam ráno přišla-a stařa ležela nějak divně.Volám její dceři,že se mi nelíbí,že by měla jet do špitálu.No-dojeli až odpoledne...A bylo pozdě..mrtvička,ochrnutí,konec života na LDN a následně smrt.Byla jsem za ní několikrát..Nemohla mluvit,ale držela mě za ruku/spíš já ji/ a já jsem věděla,co ji mám vykládat-o děckách,o našich,o dění ve vsi..Když umřela,tak jsem to brala,jako by neumřela JEN sousedka,ale člen naší rodiny... Byla pozůstalost,dům se prodal,Sousedka tu odpočívá na místním hřbitově..NO,a dnes mi tam vyhrkly slzy-nepřejte si to vidět...stav hrobu-katastrofa.....Je to strašně smutné-nikdo nic.prostě nic..Na Dušičky jsme tam dali věneček,ten jsem vyhazovala..jinak nic.Kvítka od léta chcipnuté,zarostlé přes celý hrob...Můj tatínek říká-nevytrháme tu hrůzu?říkám-nemůžem,není to naše...Ale i já jsem měla 100 chutí to vyrvat a hrob upravit... Jak je to smutný...ASi peněz bylo málo,že nezůstalo mamince na upravení hrobu...A já furt na to myslím-celý den.I přes svoje starosti ,kterých není málo,si člověk řekne-proč?Obětavá máma 5 dětí....hlídací babička svých vnoučat a pravnoučat....Denně si na ni vzpomenu..na její průpovídky.. Stařo-co děláte?Viksuju botky.Jedete někam?to už si chystám do pekla.Do jakýho pekla?Už půjdu za stařékem-do nebe nechcu,tam není žádná prdel,pudu do pekla,tam budu tancovat s čertama....Naše děcka se tak smály!A řekne mi Tom-nevím,jestli ta stařa tancuje s těma čertama....A to je mu už 23 let a pořád si na to pamatuje.. AŤ je v nebi nebo v pekle,zasloužila by si pěkný upravený hrob..Za lásku,kterou rozdávala všem kolem sebe....Bolí mě to.....Zůstane navždy v mém srdíčku..Moje drahá sousedka-stařa,jak ji všichni říkali...

5 komentářů:

  1. Hezky napsaný příběh. Chápu tě. S tím nic ale nenaděláš, snad jen to, že TY na ni hezky vzpomínáš ... Krásné Vánoce Ivana

    OdpovědětVymazat
  2. Zdeni já bych se asi neudržela a hrob upravila..jako poděkování za tak úžasnou paní. Utři slzy, ona by si je nepřála a vzpomínej s láskou a pokorou. Drž se. Z💙

    OdpovědětVymazat
  3. Asi bych ten hrob taky alespoň trochu upravila jak píše Zdeňka přede mnou. Napsala jsi to hezky. Jsou lidé, kteří se do nás hluboce zapíší.
    Klidný den, Zdeni!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Zdeni, máte krásně napsanou vzpomínku na svou stařu. Já mám také pár takových osůbek a ač je mi 65 let, a ony byly o hodně starší ode mne, stále mi chybí už moc let. Na každé svátky vzpomínám a posílám jin pozdravení do nebe. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat